BSS 1 mei Rapid een prooi voor Adrian Petrisor!

door | mei 2, 2018

In 2016 organiseerde BSS voor de eerste keer een rapid toernooi op 1 mei ter ere van het zestig jarig bestaan. Dit jaar vierden we de derde editie van dit toernooi, dat net als vorig jaar gespeeld werd in lokaal de Wip, een iets gedateerde maar zeer lichte ruimte, ideaal geschikt voor een mooie schaakdag. Toch ook even melden dat wij het lokaal dankzij de gemeente Schilde praktisch voor niets ter beschikking hadden. We hadden een mooi deelnemersveld van 40 man, en naast Schilde’s finest gaven veel straffe gasten uit de Antwerpse (en Limburgse!) schaakwereld acte de presence op het toernooi. Het deelnemersveld was zeer divers, en van een zo voorbeeldig gedrag dat scheidsrechter van dienst Xavier Stockman nooit echt in heeft moeten grijpen. BSS erelid, en schaakproblemist in hart en nieren Ignaas Vandemeulebroucke had het ook in de gaten, en repte van een “bende sportieve deelnemers, van piepjong naar volgroeid”.

De eervolle vermelding voor de meest dappere strijder ging naar de 8 jarige Lucas Willems, die ondanks zijn inzet en enthousiasme in dit deelnemersveld geen punten kon scoren. Gelukkig waren er meerdere zeer sympathieke tegenstanders die alle tijd namen om nog een tweede keer te spelen, of door te nemen wat er in de partij allemaal anders had gekund. Volhouden Lucas, dan komen de overwinningen vanzelf!

De winst in het toernooi ging op basis van elo rating logischerwijs tussen Daniel Sadkowski, Daniel Dardha, een jongeling in grootse vorm, Arben Dardha, Stefan Docx en de nieuwe aanwinst van Moretus Hoboken Adrian Petrisor. Een grote onbekende voor de meesten, maar met een rating van 2413 een tegenstander van formaat. Adrian (foto) wist uiteindelijk het toernooi te winnen, dankzij 8 overwinningen, en slechts 1 verloren partij tegen de kampioen van voorgaand jaar Stefan Docx. Stefan werd tweede met 7.5 punten, net voor Daniel Dardha, ook met 7.5 punt. Een mooie klassering was er ook voor Julian Carpentier, die na een slechte start (0 uit 2) uiteindelijk uitkwam op een vijfde plaats met een score van 6 uit 9, en en passant bewees dat schaken onder invloed van een bescheiden dosering Blonde Leffe tot grootse resultaten kan leiden.

Om het spel der cijfers af te maken: de ratingprijs voor spelers tot 1200 elo werd gewonnen door Kayikci Kaan van SC Heusden met een zeer straffe 4 uit 9. De prijs tot 1400 elo was voor BSS penningmeester Gene Wouters, omdat er geen deelnemers waren in deze categorie. Tot 1600 werd knap gewonnen door Ovi Mitran met 4.5 uit 9. Tot 1800 was met 6 uit 9 voor Julian Carpentier en de ratingprijs in de categorie tot 2000 elo was voor Mark de Smedt, die zijn fiets net op tijd voor de Wip parkeerde om alle ronden mee te kunnen spelen. Zo gingen de buren van Brasschaat er uiteindelijk met 3 van de 4 ratingprijzen vandoor! Beste speler van BSS werd Guy Baete op de negende plaats met een mooie 5.5 uit 9!

In de namiddag organiseerde Ignaas een probleemoploswedstrijd, met een niet te moeilijk maar zeer geslaagd probleem “Ju! Ju! Ju, Djuk min Peerd!”, een mat in zes, waarbij wit alleen mocht spelen met zijn enige overgebleven peerd. Onder de juiste oplossers werd een goede fles wijn verloot – de oplossing van Ward Lippens werd door Ignaas uit de bokaal getoverd, en wij hopen dat de fles wijn in de omgeving van Heusden goed gesmaakt zal worden.

De organisatie van het toernooi was in handen van een groep enthousiaste vrijwilligers. Scheidsrechter Xavier heeft zijn zorgvuldig uit het hoofd geleerd wedstrijdreglement niet hoeven toepassen, maar wist de meute in goede banen te leiden. Penningmeester Gene heeft de met veel zorg de inschrijfgelden verzameld, ongetwijfeld in de hoop compensatie te vinden voor het ruime prijzengeld dat door zijn minder financieel onderlegde collega’s wordt gehanteerd! Paul Jacobs zorgde voor de bar, de inkopen, de logistiek en de borden – iets dat dit jaar iets meer gecompliceerd was doordat de materialen van de Liga ook in Beveren hard nodig waren voor de organisatie van het stapjestoernooi en komend weekend voor het snelschaakkampioenschap van de liga Antwerpen. Veel dank ook aan Sharmini, die haar kookkunsten nog weer eens  ter beschikking stelde aan de schaakclub, en met haar Rice & Curry en groentensoep de ruimte vulde met een geur die de deelnemers al rond 11 uur liet verlangen naar de lunch. Dank ook aan Molleke en Josiane die vele broodjes smeerden en ervoor zorgden dat alle deelnemers goed gevoed aan het middagprogramma konden beginnen. Pieter bedankt voor het klaarzetten van de ruimte! Last but not least, Ignaas, bedankt voor het samenstellen van het schaakprobleem voor dit toernooi!

Nog enkele foto’s, en dan de eindrangschikking:

Ignaas en Gene zien dat de rekeningen uiteindelijk toch kloppen

Molleke en Josiane – pauze na het harde werk!

Michel en Patrick in een Schilds onderonsje

Joppe Raats had een bliksemstart en zat ineens op bord 1 tegen Petrisor

Baete – Hermy, deze uitvoering eindigde op remise

Lunch!

Smakelijk scheidsrechter!

Jorge, “de Borgerhoutse biljarter die we kennen uit de Nova”, in aktie op bord 1

Pieter begon sterk, maar had in de namiddag meer moeite om punten te sprokkelen

Professionele barkeeper in aktie!

De beslissende partij – Arben wint in de laatste ronde van Stefan

Jan was met afstand de BSSer met de beste supporters!

Er werden veel bezienswaardige partijen gespeeld…

De eindstand:

Klassement