Clubinfo

Welkom bij Schaakkring Boris Spassky Schilde.

Schaakkring Boris Spassky Schilde is een toffe schaakclub voor jong en oud waar zowel de occasionele amateur schaker als de iets ambitieuzere competitieschaker aan hun trekken komen.

Naast interne Toernooien worden ook met de regelmaat van de klok leuke avonden georganiseerd rond van alles dat met schaak heeft te zien, zoals o.a. probleemschaak en het jaarlijkse en unieke “(P)FOPS”. Ook is onze club actief met meerdere ploegen in allerhande interclub competities en toernooien.

Wees zo vrij van een kijkje op onze website te nemen en als U geïnteresseerd bent in een potje schaak, vergeet dan vooral niet van eens langs te komen bij onze club in Schilde!

Nieuwe Schakers zijn altijd welkom!

De Stichting En De StichtersfotoSpassky

In 1955 greep het wereldkampioenschap voor juniors plaats in Antwerpen. De plek van het gebeuren was het Roxy-theater op de Meir, de organisatie berustte in handen van wijlen Hendrik Baelen, toen en nog vele jaren langer, jeugdleider van de K.B.S.B. De bekende Edmond Lancel, hoofdredacteur van het eens zo geroemde tijdschrift “L’Echiquier” was de officiële scheidsrechter, zijn toernooileider was Gerard Heynen.

Eén van de deelnemers, afgevaardigd door zijn land, was de 18-jarige Boris Spassky, die op zijn twaalfde al het juniorenkampioenschap van Leningrad had gewonnen, drie jaar later tweede geworden was in het kampioenschap van Leningrad, Spassky’s geboortestad. Boris Spassky kwam in Antwerpen toe in een versleten pak, zonder overjas. Hij bezat niets, zelfs geen schaakbord, maar Hendrik Baelen zorgde daar onmiddellijk voor. Tijdens het verblijf in Antwerpen, werd Baelen zowat Spassky’s pleegvader en Boris noemde hem zijn ”schaakgrootvader”. Zoals bekend werd Spassky juniorwereldkampioen.

Toen Hendrik Baelen, inmiddels op pensioen, naar Schilde verhuisde midden de jaren 50, begon hij daar vrijwel onmiddellijk met de jeugd te schaken, en korte tijd later later in Schilde een nieuwe schaakclub voor volwassenen boven de doopvont. In herinnering aan het Antwerpse W.K. en de winnaar ervan nam de club de naam S.K. “Boris Spassky” Schilde aan. Na het veroveren van de wereldtitel, eerder nog na het verlies ervan in de “Match van de Eeuw” in Reikjavik 1975, was Boris Spassky regelmatig te gast op de club, waar hij dan al eens een simultaanvoorstelling gaf. Zijn laatste bezoek dateert inmiddels van 2006, ter gelegenheid van het 50-jarig bsimulestaan de club. Toen presenteerde hij op een academische zitting in het gemeentehuis één van z’n beste partijen en speelde hij een dag later een simultaan tegen vele leden van de schaakkring.

De drijvende kracht achter het W.K. voor Juniors in Antwerpen 1955, en stichter van BSS Hendrik Baelen, overleed in zijn 79ste levensjaar, op 12 februari 1977. Enige tijd voordien had hij Boris Spassky nog ontmoet, toen hij, samen met Pierre Van Craenenbroeck, Spassky bezocht op het Hoogoventoernooi in Nederland. Toen hij de oude man meteen herkende, stond Boris Spassky onmiddellijk op, liet zijn bord voor wat het was en ging publiekelijk zijn vroegere pleegvader begroeten. Toen zei hij fier tegen de verbaasde toeschouwers: “This is my chess-grandfather, you see”

Kort na het overlijden van Hendrik Baelen werd in de club een aanwezigheidstoernooi gecreëerd waarbij het de bedoeling was iedereen tegen iedereen te laten uitkomen. Het jaarlijkse toernooi, vaak met dubbele ronde, heet nog altijd het “Hendrik Baelen” toernooi.